Hereniging in Kaapstad

Samen met Annemiek heb ik vrijdag nacht twee en half uur op de bus naar Kaapstad gewacht. Toen om half drie de bus eindelijk aankwam, hebben we snel onze ogen dicht gedaan. De volgende ochtend werden we een stuk dichterbij Kaapstad wakker. In Belville, een voorstad van Kaapstad, stapten we uit. Na afscheid te hebben genomen van Annemiek, nam ik een taxi naar de guesthouse in de wijk Constantia waar papa, mama en Florie op dat moment verbleven. Die zaterdag hebben we lekker rustig aan gedaan. We hebben boodschappen gedaan, lekker gezwommen en op z’n Afrikaans gebraaid!

Op maandag bezochten we de botanische tuinen van Kirstenbosch. Hectares aan bijzondere planten, begroeiingen, geuren en kleuren. Het leuke aan deze botanische tuinen is dat het een plek is waar locals veel vrije tijd doorbrengen. Overal zijn mensen aan het picknicken of aan het sporten. Op woensdagavond draait er een film in de openluchtbioscoop en op zondagavond is er een muziekvoorstelling in het openlucht theater. Al met al een plek waar je jezelf gemakkelijk meerdere dagen kunt vermaken. Helaas hadden wij die tijd niet. Rond het middaguur reisden we af naar het vliegveld van Kaapstad waar ik na drie maanden Jarle weer kon omhelzen. De rest van de maandag hebben we uitgerust bij onze guesthouse, lekker gezwommen en uiteraard gebraaid!

Op dinsdag was iedereen dusdanig uitgerust, dat we Kaapstad verder konden gaan ontdekken. We reden via het Zuiden van de stad naar Houtbaai, een kleine vissersbaai waar continue verse vis werd binnengevaren. We spotten onze eerste zeehonden en dronken een heerlijk kopje koffie met prachtig uitzicht op de haven. We vervolgden onze reis richting Green Point, een van de Noordelijke baaien van de stad. We hebben hier geluncht (Florie kon éindelijk Afrikaanse sushi eten) en verkenden kort de omgeving. De weg van Houtbaai, via Green Point naar Waterfront (het stadscentrum) was adembenemend mooi. Hoge kliffen met helder blauw water zorgde voor een prachtig uitzicht. Dinsdag was het ook tijd voor een bezoek aan de wereldberoemde Tafelberg. Op 1085 meter hoogte wachtte een prachtig uitzicht op ons. Door de 360-graden view kon ik boven op de berg alle aspecten van de stad bekijken. Waar ik ook keek, bos, strand, stad en bergen verbaasde mij keer op keer. De Tafelberg heeft mij dan ook zeer positief verrast. Ondanks mijn lichtelijk aanwezige hoogtevrees toch nog een mooie foto met uitzicht kunnen maken!

Op woensdagochtend bezochten we als eerste het District Six museum. Tot de tijd van de Apartheid was de wijk 'District Six' een levendige, en multiculturele wijk met 60.000 inwoners. De Apartheidsregering besloot dat District Six een ‘witte wijk’ moest worden en alle 60.000 niet-blanke inwoners van de wijk moesten weg. Het museum is een herinnering aan de ooit zo mooie en vredige wijk met veel persoonlijke verhalen en herinneringen. Hierna brachten we een bezoekje aan de wijk Bo-kaap; de voormalig Maleise wijk van de stad. Ten tijde van de slavernij was het verboden voor slaven om kleurrijke kleding te dragen. Om de afschaffing van de slavernij te vieren, hebben de bewoners van de wijk Bo-kaap alle huizen in allemaal verschillende kleurtjes geverfd. De wijk is nu een mengelmoes van kleuren en culturen wat uitmond in verschillende gezellige cafeetjes, eettentjes en marktjes.

Op donderdag reden we met onze gehuurde auto naar het uiterste Zuidwestelijke puntje van het continent Afrika: Kaap de Goede Hoop (onderdeel van Table Mountain National Park). We wandelden eerst naar Cape Point. Een steil en kronkelend pad leidde ons naar de oude vuurtoren, die een schitterend uitzicht bood over het punt waar de Indische en de Atlantische Oceaan samenkomen. De oude vuurtoren werd vroeger gebruikt om schepen de weg te wijzen. Na de wandeling naar de top van de berg, wandelde Hidde, Jarle en papa door naar Kaap de Goede Hoop. Hier stonden mama, Florie en ik te wachten met de zelfgemaakte lunch. Tijdens de lunch hadden we een spectaculair uitzicht op hoge golven, zeehonden en zelfs een Bonobo aap! Na de lunch reden we door naar Boulders Beach. Op dit strand leeft een door Jan van Riebeeck geïmporteerde pinguïn kolonie. Pinguïns zijn niet de meest actieve dieren dus na een kort bezoek, reden we via Muizenberg door naar onze volgende bestemming: Stellenbosch.