Sinterklaas in Zuid-Afrika en langzaam afscheid nemen van Kimberley...

Op 25 november had Ton ons uitgenodigd om te komen vliegen in een helikopter; HOE SUPER LEUK. Eerst mochten we met twee geweren schieten en jawel, ik heb alles in het bord geschoten! Hierna hebben we allemaal ongeveer tien minuutjes in een helikopter over het veld gevlogen. Vanuit de helikopter had ik een fantastisch uitzicht over de uitgestrekte natuur en heb ik verschillende kuddes dieren zien lopen. Wauw, wat was dit een belevenis.

Inmiddels ben ik in mijn laatste week in Kimberley beland en oh wat is de tijd snel gegaan. Ik heb mijn stages afgerond en ben langzaam afscheid gaan nemen van de mensen om mij heen. Tijdens de laatste stageweek heb ik met alle klassen waterspelletjes gespeeld, de temperatuur was immers boven de vijfendertig graden. Veel kinderen besefte volgens mij niet helemaal dat ik na de zomervakantie niet meer terugkom, dat maakte het afscheid wel een stukje makkelijker. ‘Ek sal in de vakantie huis toe gaan’ JAAAAAA, huis toe' schreeuwde er een, haha. Als leuke afsluiter heb ik de Jungle Book uitvoering van de klassen mogen bekijken. Alle klassen hadden een eigen lied en een eigen dansje voorbereidt. Als allerlaatste nog met alle klassen op de foto en toen was het echt klaar. Ik heb een fantastische tijd gehad en ben echt verkocht aan het speciaal onderwijs. De stagedagen waren zo verschrikkelijk leuk, ik denk dat ik nog nooit met zoveel plezier iedere dag naar stage ben gegaan.

Op vrijdag 1 december heb ik samen met Iris, Annemiek, Remco en Esther een Nederlandse maaltijd voor al de vrouwen uit ons huis voorbereidt: erwtensoep, pannenkoeken en appeltaart! Naast dit heerlijke maal, wilden wij graag onze sinterklaastraditie introduceren. Samen hebben we sinterklaasliedjes geoefend en uiteindelijk mocht iedereen haar schoen zetten. Sinds die week heeft heel Yonder vakantie wat betekent dat de meeste bewoners naar hun familie gaan. Die vrijdag was dan ook het afscheid met de meeste van hen. Het afscheid viel zwaarder dan ik had verwacht. Samen hebben we drie maanden in huis gewoond en wat was het gezellig. Altijd wenste ze mij goedemorgen, vertelde hun belevenissen van die dag en knuffelde ze mij, op welk moment van de dag dan ook. Het voelde goed om ze allemaal even lekker in het zonnetje te zetten! Op zaterdag heb ik samen met acht andere Nederlandse studenten een Sinterklaas-dobbelspel gespeeld. Ook hier hebben we gezamenlijk gekookt (weer pannenkoeken, daar had iedereen verschrikkelijk veel zin in) en een gezellige middag gehad. Gezien zij die dinsdag daarop terug zouden vliegen naar Nederland, was daar het tweede afscheid. Gelukkig zal ik de meeste vast nog eens zien in Nederland!

Afgelopen weekend ben ik samen met Annemiek, Iris en Remco een weekendje naar Augrabies Falls National Park geweest. Het was een eindje rijden, ongeveer vijf uur. We verbleven in een guesthouse bij een ouder stel in de tuin, ongeveer een half uurtje rijden van het park. Op zaterdag hebben we het park bezocht. We hebben een autosafari gemaakt waar ik mijn eerste giraffe heb gespot! Vervolgens hebben we eventjes gezwommen en daarna de beroemde watervallen bezocht. Het was een enorm lawaai maar een bijzondere ervaring. Op zondag hebben we een tocht gemaakt over de Kalahari rivier. Ik zat met Annemiek in een bootje en door verschillende stroomversnellingen en afdelingen kwamen we uiteindelijk uit bij een schattig campinkje waar een heerlijke lunch op ons stond te wachten. Het was een uitdagende tocht waar we op sommige rustige stukken lekker hebben gezwommen. Het meeste heb ik genoten van de omgeving. Zo stil en zo mooi. Ook heb ik hier mijn eerste visarend gespot!

De komende week staat in het teken van afscheid nemen en inpakken. Donderdag organiseer ik met Iris, Remco en Annemiek een afscheidsbraai voor alle mensen waar we de afgelopen tijd veel mee om zijn gegaan. Vrijdag op zaterdag nacht zal ik in de bus stappen richting Kaapstad waar ik rond twee uur papa, mama en Florie weer zal zien.

Ik hoop dat het met iedereen in Nederland goed gaat. Alle sneeuwverhalen doen mij toch een beetje een verlangen terug naar thuis krijgen. Het is verschrikkelijk warm hier dus ik hoop dat er bij terugkomst nog wat sneeuw ligt!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!