Een stagedag in Zuid-Afrika

Ik ben naar Zuid-Afrika gegaan in het kader van mijn minor; International Sport Development. In deze blog wil ik jullie dan ook meenemen in een van mijn stagedagen hier.

Maandagochtend 6:30, de wekker gaat. Waar de temperaturen de eerste weken ’s nachts nog aardig konden zakken, is dit helaas niet meer het geval. Ik ga voor een korte verkoelende douche waarna ik met yoghurt en wat fruit met zaden ontbijt. Om 7:00 vertrek ik te voet richting de Jannie Brink School wat ongeveer een kwartiertje lopen is. Vandaag heb ik geluk, het is bewolkt waardoor de zon nog niet echt brandt. Rond 7:15 kom ik aan bij de Jannie Brink School waarna ik nog even dankbaar gebruik maak van de wifi voordat ik mij om 7:30 bij de personeelsvergadering meld. In de vergadering worden actuele zaken besproken en heb ik ruimte om eventuele mededelingen te doen. Als eerste een mededeling over de locatie van de lessen. Tot nu toe heb ik lesgegeven op het sportveld welke midden in de volle zon lag. De temperaturen zijn afgelopen week gestegen naar boven de 35 graden waardoor ik heb besloten om de lessen te verplaatsen naar een grasveldje in de schaduw. Daarnaast geef ik een korte samenvatting over de lessen van de afgelopen week. Als laatste vraag ik de docenten of ze kopjes mee willen nemen naar de les zodat leerlingen tijdens de les water kunnen drinken uit de jerrycans met water die ik voor ze meeneem. Rond 7:45 is de vergadering afgelopen. Ik drink nog een kopje thee en bespreek opvallende lesvorderingen/vertragingen met docenten waarna ik mij ga voorbereiden op mijn lessen.

Een kast of hok met materialen is er niet waardoor ik aan het begin van mijn dag de materialen die ik nodig heb, moet ophalen bij de verschillende klassen. In de eerste week heb ik een lijst gemaakt met alle materialen per klas. Inmiddels weet ik ongeveer waar alles ligt dus na een kwartiertje heb ik al mijn materialen verzameld. Ik leg alle materialen klaar en drink nog wat water, het is inmiddels al 25 graden.

Om 8:30 komt mijn eerste klas; een groep van twee bovenbouw klassen. Jongens en meisjes zijn in de bovenbouw gesplist dus ik geef tijdens dit uur les aan 22 jongens. We zijn in de afgelopen weken bezig geweest met samenwerken en netbal, een Afrikaanse sport wat lijkt op een mix van basketbal en korfbal. De jongens krijgen de opdracht om teams te maken van drie waarbij het team niet mag bestaan uit drie jongens die in dezelfde klas zitten. We spelen hierna een netbal toernooi waarbij het team wat wissel staat, de tijd en de standen bijhoudt. Het leuke aan deze groep vind ik dat ik enorm veel progressie zie in het volgen van een sportles. De eerste lessen waren enorm chaotisch, ik merkte dat ze het niet gewend waren om te sporten met regels en structuur; ze wilden gewoon hun eigen ding doen. Ook zijn de twee klassen die samengevoegd zijn erg verschillend. De ene klas is cognitief veel sterkerwaardoor er veel botsingen waren tussen de twee klassen. Ik ben bezig geweest met samenwerken waardoor het onderlinge respect erg is toegenomen.

Om 9:00 geef ik les aan een autistische klas van zes kinderen. De autistische groepen hebben een eigen huisje met daarbij een eigen tuin. De sportlessen voor de autistische kinderen vinden in deze tuintjes plaats en niet op het veldje voor de school. Ik ga deze week bezig met het mikken en gooien en we sluiten de les af met dansen (kinderen voor kinderen vinden ze hier helemaal fantastisch). Ik moet haasten want om 9:30 staat er alweer een middenbouw groep op mij te wachten. Deze klas vind ik een van de lastigste gezien het niveau van de leerlingen enorm uit elkaar ligt. Ik werk bij deze klas in twee vakken waarbij ik de groepen indeel op niveau. Zo kunnen alle leerlingen op zijn/haar eigen niveau deelnemen en kunnen de leerlingen goed van elkaar leren. In het ene vak spelen de leerlingen zelfstandig netbal en in het andere vak ga ik verder met gooien en vangen.

Voor de pauze heb ik nog een les, weer een autistische groep. In deze groep zitten zes kinderen die allemaal verschrikkelijk van elkaar verschillen. Ik heb er dan ook voor gekozen om de kinderen op niveau en interesses in te delen en met elk duo, tien minuten bezig te gaan. Met het eerste duo ga ik trampolinespringen want ja, elke autistische klas heeft een grote trampoline in de tuin. Met het tweede duo ga ik dansen en met het derde duo ga ik voetballen en gooien en vangen. Ik merk dat deze tien minuten voor de kinderen al erg intensief zijn maar ook erg nuttig. In de eerste week durfden ze bijvoorbeeld niet op de trampoline, konden ze geen bal vangen of durfden ze niet met mij te dansen. In alle drie de gevallen al veel vooruitgang geboekt wat mij als docent erg veel energie geeft.

Van 10:30 – 11:00 heb ik pauze. Ik zit op een bankje in de zon te kijken naar de spelende kinderen, stuur wat mailtjes, download bestanden van Blackboard en stuur een update met foto’s en filmpjes naar vrienden en familie. Ik ben een slechte drinker dus heb mijzelf hier aangeleerd dat alle drie de flesjes water die meegaan, ook daadwerkelijk op moeten. Het leuke aan de pauze hier is dat kinderen langslopen en je een knuffel komen brengen of vragen hoe het met je gaat. Op dit soort momenten merk ik de waardering en beleving van de kinderen echt enorm. Ze vragen wanneer ze ook al weer samen met mij gaan spelen of vertellen dat ze de les super leuk vonden.

Om 11:00 heb ik een samengevoegde onderbouwklas van in totaal ongeveer vijftien kinderen. Ik begin de les met dansen, waarna ik de groep in tweeën verdeel. De ene groep gaat bezig met gooien en vangen en de andere groep met netbal. De nadruk ligt hierbij op samenwerken en fair play. Het leuke aan deze klas is het enthousiasme en fanatisme. Ze zijn altijd bereid om een ander te helpen en hebben erg veel respect voor elkaar. Ook merk ik heel erg dat ze nieuwe dingen willen leren waardoor er altijd een fijne werksfeer is.

De temperatuur is inmiddels opgelopen tot boven de 30 graden. Halverwege mijn lessen zorg ik altijd voor een momentje waarop de leerlingen wat water kunnen drinken en eventjes kunnen bijkomen van de fysieke inspanningen.

Aan het einde van de dag heb ik nog een middenbouw groep van ongeveer tien kinderen. Ook met deze groep is het altijd fijn werken. Ik merk bij deze groep dat de taalbarrière soms nog een ding is. Er zijn een aantal leerlingen die mij altijd goed begrijpen en het uitleggen aan klasgenoten wanneer deze hier niet begrijpen. Ondanks dat er in deze groep maar twee meisjes zitten, willen ze de les altijd beginnen en eindigen met dansen. We doen vrijwel altijd hetzelfde dansje (kinderen voor kinderen, energie), waardoor ze het in principe al zonder mij kunnen. Ook het filmpje van het dansje op mijn macbook vinden ze erg interessant.

Om 12:00 zijn mijn lessen klaar en breng ik alle materialen terug. De materialen die ik de volgende dag nodig heb, zet ik in de docentenkamer zodat ik deze morgen niet weer op moet halen. Rond 12:30 loop ik naar huis om te lunchen, het is inmiddels verschrikkelijk warm dus ik loop door elke sproeier die ik onderweg tegenkom. Na een stagedag heb ik best wat trek gekregen dus wanneer ik thuis kom,ik kies ervoor om eerst wat te eten (rijst met groenten) en daarna een koude douche te nemen. Onze kamer wordt iedere dag schoongemaakt door een vrouw uit ons huis, Truus, dus wanneer ik de badkamer instap is deze weer prachtig schoon. Ook is inmiddels onze was weer gedaan dus deze leg ik ook direct in mijn kast. In de middag heb ik niet veel op het programma staan; ik evalueer mijn lessen en registreer leervorderingen van de leerlingen. Ik typ een stukje voor mijn kerntaak 1 verslag en ga bezig met de presentatie die voor morgen gepland staat. Met alle docenten en het schoolhoofd ga ik tussentijds evalueren. Ik zal de presentatie startten met een filmpje van de lessen tot nu toe zodat alle docenten kunnen zien wat er in de andere klassen gebeurt. Hierna zal ik de gegeven modules (zelfstandig werken en samenwerken) toelichten zodat wanneer ik weg ga, docenten deze lessen eventueel nog kunnen gebruiken. Daarnaast zal ik een aantal casussen schetsen van situaties die zich hebben voorgedaan in mijn lessen waarvan ik niet weet hoe ik er mee om moet gaan. Als laatste is er een tussentijdse evaluatie waar ik feedback zal vragen op mijn programma en verschillende leerdoelen.

Om 16:00 ben ik klaar met alles en rijd ik met Annemiek naar de shoppingmall om wat boodschappen te doen. We drinken bij Wimpie, een cafeetje, wat verkoelends en eten een ijsje en kletsen wat met Doreen, de manager die ons elke keer weer herkend (niet zo gek na onze wekelijkse bezoekjes).Rond 19:00 eet ik samen met Iris, Annemiek en Remco waarna we nog een aantal spelletjes Bonanza spelen en nog een rondje wandelen over het terrein van Yonder. Om 22:00 vind ik het wel welletjes geweest. Ik poets mijn tanden en ga lekker naar bed. Ik kijk nog een aflevering van Gossip Girl en val daarna voldaan in slaap; op naar een nieuwe stagedag.

Reacties

Reacties

Oma Prenger

Lieve Isolde,
Met veel belangstelling heb ik jouw verhaal gelezen.Leuk , dat je ons in dit verslag echt hebt meegenomen in jouw dagelijkse bezigheden. Wat ben je goed bezig ! Fijn dat je zoveel lessen geeft op eigen niveau.
Veel liefs en een dikke knuffel , ook van opa.

opa

Iedere keer verwonder ik mij , omdat je op een geweldige manier omgaat met de leerlingen. Soms heb ik de neiging om je verhalen te laten lezen aan een collega van mij ,die bij ons de gym-lessen verzorgde. Hij heeft ook in Groningen gestudeerd en was bij ons ook zeer geliefd. Vooral ook omdat hij op een heel fijne manier omging met zijn leerlingen. Maar...... ik heb je verhalen niet doorgegeven, omdat het jouw verhalen zijn en die mag niemand zomaar aan anderen laten lezen. Als ik hem binnenkort weer tegenkom, ga ik hem wel vertellen van jouw enthousiasme voor de jonge mensen in Zuid-Afrika. Lieve Isolde...... nog anderhalve week en dan komen je vader en moeder en Hidde en Florie en niet in de laatste plaats J A R L E. Wat zal dat een fantastisch weerzien zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gisteren hebben we een gezellig sinterklaasfeest gevierd in Oosterbeek. Het was een echt gezellig feest. Lieve Isolde ... wij moeten nog een poosje wachten en dan zullen wij je ook weer kunnen knuffelen.
een lieve groet van opa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!